Etätyö etäpalavereineen on tullut jäädäkseen. Nyt on korkea aika opiskella etävaikuttamisen taidot ja nauttia etätyön eduista. Vaikuttaminen etänä onnistuu kun ammattitaito on hiottu kuntoon. Toivon tämän artikkelin inspiroivan sinua panostamaan talven pimeinä työpäivinä sinua jokaiseen kohtaamiseen kuin silloin aikoinaan kun sait kutsun työhaastatteluun. Ja jos tekstin myötä inspiroidut kehittämään ammattitaitoasi niin sivun lopusta löydät supertarjoukseni Vaikuta Oikein -esiintymisvalmennuksen verkkokurssista.

Valmistele kohtaamispaikka

Ensimmäinen askel etäammattilaiseksi on valmistella erinomainen työpiste, jossa huomioidaan ergonomian lisäksi myös kasvokkain etänä kohtaamisessa ja vaikuttamisessa oleelliset asiat. Tee kaikkesi että käytössäsi on erinomainen nettiyhteys, sillä ilman kunnollista yhteyttä sinun on mahdotonta rakentaa kunnollista yhteyttä muuhun maailmaan. 

Aseta tietokoneesi kamera silmien korkeudelle. Käyttäessäsi kahta näyttöä hanki erillinen web-kamera, jotta voit varmistaa keskustellessa katsekontaktin. Valoisina aikoina riittää että siirrät työpöydän ikkunan eteen, ja nyt pimeinä aikoina hanki kunnollinen valo kasvojesi eteen, jotta kasvosi näkyisivät ruudulla kuin perinteisessä palaveripöydässä.

Varmista yhteys

Laadukkaat kuulokkeet hyvällä mikrofonilla takaavat nautinnollisen keskusteluyhteyden, varmista että kanssasi on miellyttävää jutella. Varmista, että selkäsi takana oleva maisema kestää tuntemattomien tutkiskelun eikä toisaalta vie huomiota asiastasi. Selkeä yksivärinen seinä on huomattavasti parempi kuin taulut, tiskipöydät ja kuivamassa olevat pyykit tai palkintopokaalit.
Testaa video- ja ääniyhteys, valoisuus ja katsekontakti henkilön kanssa joka uskaltaa sanoa mielipiteensä. Suhiseva ääni, rutiseva mikki, keltaisenkalseat kasvot hämärässä, sekava tausta ovat varma merkki ettei etätyöpiste ole vielä kunnossa. Palaute on parasta kysyä reilusti ennen tärkeää etätapaamista, jotta ehdit vielä petrata puitteet kuntoon. 

Opettele ohjelmat

Toisena askeleena tulee opiskella omassa käytössä oleva videoyhteysohjelma mahdollisimman hyvin, sekä tutustua yleisimpiin käytössä oleviin ohjelmiin kuten Teams ja Zoom. Harjoittele työkavereiden kanssa yhdessä tekemistä edesauttavat sovellukset, jotta dokumenttien työstäminen onnistuu erinomaisesti kun varsinainen palaveri on käynnissä. Harjoittele jakamaan esitysaineistoja ja dokumentteja, kokeile osallistujien ryhmiin jakamista, rakenna muutama kysely ja katso miten tulokset luetaan, testaa kuinka videon voi jakaa niin että ääni kuuluu, mitä haluaisitkaan tehdä livenä, harjoittele sen tekeminen etänä! 

Valmistaudu monipuolisesti

Kolmantena askeleena oman kalenterin täyttämiseen ja kalenterikutsujen lähettämiseen on satsattava entistä enemmän ajattelua ja vaivannäköä. Parhaimmat kalenterikutsut sisältävät tavoitteen lisäksi tapaamisessa käytävät asiat listattuna ja lisättynä liitteillä tai linkkeinä, joiden kauttaa palaveriin osallistuvat voivat käydä ennakkoon täyttämässä tietoja. Kutsussa osoitetaan osallistujille yksilöllinen toive valmistautua esittämään näkemys johonkin palaverissa käytävään asiaan. Osallistujat ohjataan perehtymään kutsun mukana tulleeseen aineistoon, jotta varsinaisessa kokouksessa pystytään keskittymään päätöksien tekemiseen ja mielipiteiden vaihtoon. 

Herättele keho ja mieli

Neljäntenä pointtina muista huolehtia ennen etäkohtaamista että oma energiasi on ylävireessä, sillä osallistujien olotilat tarttuvat etänä ja livenä. Eikö olisi ihana olla syypää muiden osallistujien hymyyn?

Hyvin johdettu etäpalaveri, tai mukavan vuorovaikutteinen keskustelutuokio etänä voi olla monin tavoin tehokkaampi ja inspiroivampi kuin kasvokkain livenä tapaaminen. Kun jokainen osallistuja ottaa etäkohtaamisiin aktiivisen otteen, avaa suun lisäksi videokameran (ainakin aika ajoin) ja valmistautuu tapaamisiin hyvin, niin kohta emme osaa edes kaivata livepalavereita.

Uskon, että tämä erityinen aika synnyttää erinomaisia tapoja ratkaista tulevaisuudessa monia haasteita etänä ja silti niiiiiiin todella lähellä toisiamme.

10 VINKKIÄ ETÄPALAVERIN PITÄJÄLLE

  1. Esittele palaverin rakenne ja yhteinen työskentelytapa
  2. Pyydä osallistujia esittäytymään ja kertomaan terveisensä kuvayhteydellä
  3. Aktivoi osallistujia aika ajoin nimillä ”Pekka mikä on näkemyksesi?”
  4. Lyhyet puheenvuorot esim. yhden tai kahden minuutin kommentit
  5. Jaa sovitut puheenvuorot kutsun mukaisesti
  6. Pysy aikataulussa, jotta ilahdutat lopettamalla ajoissa
  7. Kirjoituta osallistujia aika ajoin chattiin tai yhteiseen dokumenttiin
  8. Nauhoita palaveri, tai sovi että joku osallistujista pitää pöytäkirjaa
  9. Lopussa muistuta tavoitteesta, kertaa mitä sovittiin
  10. Kehitä lopetusrutiini, jotta kaikilla olisi kiva fiilis jatkaa työpäivää. 

Haluatko opiskella esiintymistä? Tai haluaisitko antaa läheisellesi esiintymistaidon valmennuksen verkkokurssin lahjaksi?

Sinulla tai lahjan saajalla on vuosi aikaa opiskella vaikuttamisen taidon opit niin etä- kuin lähiesiintymisissä, tehdä esityksiä Vaikuttavan esitysaineiston maagisen kaavan mukaisesti ja vahvistaa ammattitaitoa esiintymistaidon suhteen niin ettei jännitys häiritse edes tiukan paikan tullen.

Tarjoan Vaikuta Oikein -verkkokurssin nyt 70% alennuksella. Ovh 333€ ja nyt hintaan 100€.
Kuponkikoodi: VaikutaOikeinSpecial-70%
Alennuskupongin viimeinen käyttöpäivä 31.12.2020

Klikkaa kauppaan tästä >>